Instanapló 1. rész

Egy instagram-fiók kezelése során számos dilemma felmerül, hogy szabad-e megtenni valamit vagy jó ötlet-e az, hogy…? Az ilyen jellegű kérdésekre szeretnék példákkal és adatokkal alátámasztott válaszokat adni. Ez lesz az instanapló, amelyik egy új insta-fiók életét fogja nyomon követni.

Az már régóta szerepel a terveim között, hogy egy fiók felépítését mutassam be a semmiből úgy, hogy tanulni lehessen a kezelése ügyében hozott jó és rossz döntésekből. Az instanapló be fogja mutatni a leggyakoribb hibákat és hatásaikat, valamint a dilemmákra adható sokféle megoldási lehetőségeket és azok következményeit.

A stratégia kihívásai

A sorozatban szereplő insta-fiók célja egy közösség bemutatása a nagyközönségnek, a csoport tagjainak és életének pozitív ábrázolása, a mindennapi találkozások során a megértés segítése. Közelebbit a témakörről azért nem szeretnék itt elmondani, hogy a naplóban feltárt problémák, helyzetek általános érvénye megmaradhasson az olvasás közben. Egyébként a fiók nyilvános és ha valahova elhívnak, majd példaként is fogom mutogatni.

Ez a cél azért jó általános példának, mert a legtöbb magyar nyelvű céges fiók is minden magyar nyelvű felhasználóra céloz. Ennek a célnak egyébként az a nagy gyengéje, hogy amikor mindenkire céloz egy kampány, akkor általában nem talál el senkit. Olyan ugyanis nem létezik, hogy “nagyközönség” meg “emberek”, hanem személyek vannak, önálló emberek és ezek sokaságát kell elérni. Ahogy reményeim szerint majd látszódni fog, ez nem könnyű.

A másik nehézség az, hogy négy típusa van az insta-fiókoknak (mielőtt valakiben felmerülne, előre szólok: vannak átfedések):

  1. Az egyik a sztároké, akiknek eleve van rajongótábora és lelkesen gyűjtögetik is a kedveltjükről amit csak lehet. Mindegy ebből a szempontból mekkora a rajongók tábora, a lényeg az, hogy eleve adottak. Ez a fiók nem ilyen.
  2. A másik fiók az, amikor valaki csak a képeit szeretné mutogatni a nagyvilágnak, de nem rajongótábort épít. Ő nem feltétlenül akar sok követőt, csak az önkifejezése egy eszközéről van szó. Ez a fiók nem ilyen.
  3. A harmadik fiók az eddigiek közé be nem sorolható “influencer”, amikor valaki kifejezetten azért hoz létre fiókot, hogy nagy követőtábora legyen. Ez a fiók nem ilyen.
  4. A negyedik pedig azoké a szervezeteké, egyéneké, akiknek van egy üzenetük és azt akarják célba juttatni a saját fiókjuk által. Ez a fiók ilyen és a legtöbb szervezet célja egy ilyen fiók felépítése.

A módszer látszólag egyszerű: érdekes képek és informatív szövegek a képek mellé. Mindezt magyarul, magyar nyelvű célközönségnek.

A mutatókról

Ahhoz, hogy az eredményességet meg tudjam határozni, kellenek megfelelő mutatók is. Magyar környezetben ez elég nehéz, mert kifejezetten szeretik a vezetők és a fiókok kezelésével foglalkozók azokat a mutatókat, amelyeket könnyű manipulálni és mindig el lehet adni sikersztorinak.

A magam részéről azokat a mutatókat kedvelem, amelyek megbízhatóan jelzik azt, ha baj van. A probléma szerintem ugyanis nem az, ha a baj megjelenik, hanem az, amikor nem reagálunk rá és nem teszünk megfelelő lépéseket. Probléma pedig mindig akad, tehát azt a mutatót igyekszem megtalálni, amelyik vészcsengőként tud figyelmeztetni.

Nyilván ez sem elég, hiszen a témámon belül szeretnék egy jó minőségű magyar insta-fiókot létrehozni, ami egy kiemelt cél. Ez természetesen akkor jön létre, ha van a fiókban olyan tartalom, amit a látogatók kedvelnek és amikor a témakörről gondolkodnak, akkor hozzám látogatnak el. Ezt nem lehet megbízható mutatókkal mérni és ezt a célt egy insta-fiók önmagában nem is tudja teljesen kiszolgálni. Ezért kell világosan leszögezni mit szeretnék elérni.

  • Az első cél: elérni a 100 követőt, mert az üzleti fiókok 100 követő felett mutatnak részletes adatokat. Bár az instagramon nem lehet kikerülni a nem magyar nyelvűeket, szeretném azt, ha a követőim többsége magyar nyelvű lenne.
  • A második cél: a témaköröm nagyjai közül egy-kettő 12 ezres követőtáborral rendelkezik, a többségnek 1000-2000 követője van, míg sokaknak 100 és 200 közötti a tábora. A 12 ezres követőtábor finoman szólva is felpumpált. Reálisnak jelenleg az 1000 fős követőtábor elérését látom. Ezért távlati cél az, hogy az 1000 követő a fiók tartalma miatt alakuljon ki, tehát ne felpumpált legyen.
  • A harmadik cél: ideális lenne legalább minden munkanapon posztolni. Sűríteni lehet, de ritkítani soha!

Az egyik megfelelő mutatónak azt tartom, ha a képeimre annyi kedvelés érkezik, mint amennyi az aktuális követőim 1/5 része. Ha valaki ismeri a nagyon sok követővel rendelkező fiókoknak ezt a mutatóját, azt tudja, hogy ez egy nagyon jó érték és elég nehéz hosszabb távon tartani.

A megvalósítás első lépései

Tehát előre kiválasztottam 20 képet, amivel elindulok. Regisztráltam a fiókot, Az első posztoláskor mindig 3 képet teszek ki, ennél a fióknál is így járok el.

A folytatás pedig majd következik…