Instanapló 3. rész

Az első három kép feltöltése után megpróbálkoztam más fiókok képeinek a kedvelésével, a viszonzásban reménykedve. A nem túl nagy sikert látva (természetesen számítva rá), a webkom csapata elé vittem az új instagram-fiók ügyét.

Az eddigiek értékelése

A webkom csapata összeült és megbeszéltük milyen hibákat lehet felfedezni az újonnan indított fiókban.

Az egyik nagy hiba a képekben rejlik. Maga a fiók célja az ismeretterjesztés, vagyis képek alá írt rövid, informatív szövegek útján célozza meg a fiók a nagyközönséget azért, hogy egy témakörről felvilágosítást adhasson. Ehhez a szövegek jók, de a képek minimum unalmasak. Az eddigi három kép mindegyikére igaz, hogy csak ábrázolnak valamit, de nem mutatják meg érdekes módon a témát. Úgy kellene megmutatni valamit, ahogyan az magára vonzza a látogatók szemét és jobban meg akarják nézni mi is van a képen.

Komoly hibaként lett értékelve az, hogy a fiók nem kezdett el követni másokat. Mások képeinek a kedvelése (a témakörön belül) nem elegendő, sokkal aktívnak is kell lenni. Úgy nem lehet elvárni az aktivitást, hogy maga a fiók nem az! Jól látható volt az eddigi adatokból, hogy a befektetett aktivitásnak csupán 5 százaléka jön vissza. Arról nem is beszélve, hogy a követett emberek listája is a profil részeként jelenhet meg. Így az, aki nem követ másokat, azt nem fogják tartósan követni. Ez természetesen egy olyan céges fiók esetén igaz, amilyen a napló tárgya. Egy közismert ember vagy cég esetén más a helyzet.

Egy kis kitérő: a magyar szervezetek többségének a döntéshozók nem számolnak azzal, hogy egy közösségi oldalon működni nem kevéske időt vesz igénybe. A korábbi munkahelyemen az insta-admin egy fiók kezelésére napi 10-10 perces keretet kapott úgy, hogy 1000 követő elérése volt a cél. Ennyi idő még tömbösítve is kevés! Csak az üzenetekre való válaszolás, a képek elkészítése, feltöltése több időt igényel! Ha mentesítik is a képek elkészítése alól, akkor is kevés a napi 10 perc.

Érdekes felvetés volt, hogy a fióknak kellene egy facebook-oldal is, mivel azon ugyanazt a tartalmat más formában is meg lehet jeleníteni. Közhiedelem, hogy az instagram és a facebook nem feltétlenül ugyanazt a közönséget éri el, de ha már egyszer egy kísérletet végzünk, most egy érdekes megerősítést vagy cáfolatot kaphatnánk erre vonatkozóan. Ezért a facebook-oldal lehetőségét még elvetettem.

Az új irány

A közös kiértékelés során azt a feladatot kaptam, hogy mindenképpen meg kell próbálni a fényképeket érdekes vizuális tartalommal megtölteni. Olyanokra kell gondolni, mint például amiről a második részben is írtam, vagyis a tárgyakat használat közben kellene megmutatni.

A más fiókok követésének az elkezdése azt igényli, hogy fel kell deríteni nagyjából 25 követhető fiókot és a képeiket kedvelni kell. E mellett kommentelni is érdemes, mivel azzal a figyelmünket demonstráljuk.

Az is elhangzott, hogy nem érdemes visszatartani a negyedik képet, mert passzivitást sugall a fiókról, amelyiket nem érdemes követni.

A számok tükrében

Minden naplóbejegyzés végén szeretném egy ideig megmutatni a könnyen ellenőrizhető adatokat, mert egy elég érdekes tévedési lehetőségre világítanak rá:

  • Követők száma: 3, én 4 fiókot követek (összesen 11 profilmegtekintés volt)
  • Képekre kapott kedvelések száma: 6 darab
  • Kedvelések és a képek hányadosa: 2
  • Kedvelések átlaga és a követők hányadosa: 0,6

Eladható sikernek a kedvelések növekedése, de ezt nem szabad így tekinteni. Magam 60 kedvelést adtam, amire 3 kedvelés jött vissza. Vagyis a viszonzás aránya 5%, ami nem siker, hanem a szokásos érték.

A kedvelések átlaga és a követők hányadosa az egyik legfontosabb mutatóm, amit 0,2 körül szeretnék látni. Valós követőkkel egy ilyen kategóriájú fiókkal, ez a jó eredmény. Az, hogy most 0,6 nem a siker jele, hanem a fiatal fiókok sajátossága (kevés a követő, így a kevés képpel természetes, hogy ez az érték magas).

Folytatás következik…